Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Hartland

Je suis Ugocsa, qui non coronat.

Százhúsz ország közül GDP-ben a 34., optimizmusban és közérzetben a 117. Lakói az EU-ban a legszkeptikusabbak a rendszerváltással kapcsolatban. Melyik lehet ez a kemény ország?

"A baromi abszurd helyzetre az abszurd baromkodás pont megfelelő válasz." (H. Hartland)

"I hate conservatives, but I really fucking hate liberals." (Matt Stone, South Park Republican)

Friss topikok

Linkblog

Pocsolyába lépni csak szépen

2016.01.20. 01:41 Holger Hartland

Zseniális cikkben követel minőséget a magyar tudományban a Mandiner szerzője, aki "az egyik hazai jogi kar állami ösztöndíjas doktorandusz hallgatója" (bár a nevére nincs találat a doktori.hu-n), és "a cikkben leírtakat a társadalomtudományi (és főleg jogtudományi) szcénában szerzett benyomásai alapján fogalmazta meg". Minőségre törekedni már önmagában szép és jó. De hogyan követeljen az ember minőséget? Nézzük, hogyan teszi ezt a szerző:

"[az MTA] körül néha az a látszat alakul ki, mintha az elég ügyesen helyezkedő, de a kutatásban nem mindig jeleskedő egyetemi oktatók szűkebb köreinek plusz kifizetőhelye lenne."

Az MTA-tagság vagy a kutatóintézetek? Nagyon nem mindegy. De bármelyik is, miért nem néz utána számokkal, pl. az MTMT-ből, hogy ki milyen munkásságot tud felmutatni? Akár csak az általa ismert és választott területen. Nem nagy dolog, egyszer még a jelen blog szerzőjének is sikerült. Persze értem, az fárasztó. De nézzük tovább:

"[A tudományos élet szereplői] boldogan zsebre tehetik az emelést és nyugodtan tovább pancsikolhatnak a magyar >>tudományos élet<< langyos pocsolyájában; kitanítva közben a bratyizó társadalomtudósok következő generációját, akik ősztől még nagyobb ösztöndíjaknak örvendhetnek."

"[A doktori iskola felesleges órái] csak arra jók, hogy elvegyék az idejét a kutatástól és helyette megtanítsák arra, ami a magyar akadémiai közegben sokkal fontosabb: a bratyizásra." (Nem egy konkrét iskoláról írja, hanem általában. - H.Hartland)

"az egyetemi tanárok: >>kiképzik<< a következő generációt, a doktoranduszokat. Csak éppen nem elsősorban a megalapozott tudományos kutatásra, hanem az öcsibácsi-sógorkomázásra, a magyar tudományos élet kis langyos pocsolyájában való pancsikolásra."

"a rendszer alapja jelentős mértékben a lötyögés, a bratyizás és nagy átlagban a közepesnél alacsonyabb színvonal"

Kezdhetném sajnálni, hogy annak idején frissen érettségizettként - mondhatni, fenekemen a tojáshéjjal - nem követeltem az irodalomoktatás átfogó reformját azon az alapon, hogy a középiskolai magyartanáraim 75%-ával nem voltam elégedett, és elvették a kedvem a magyar szaktól. (Dehogy írnék ilyet, hálás vagyok ezért nekik azóta is.)

A Mandiner szerzőjének bizonyos értelemben teljesen igaza van. Személyes tapasztalatok alapján inszinuáló általánosítások sorát írni egy komplett rendszerről sokkal egyszerűbb és kevesebb munkával jár, mint utánanézni a dolgoknak, elgondolkodni és olyan cikket írni, amelyben komolyan vehető érvelés, esetleg még számok is vannak. Az külön szép, ha nem hobbibloggerként írja, hanem még fizetnek is neki érte, ám ez már nem a doktori képzés, hanem a Mandiner minőségi követelményeiről szól. A cikk argumentációs bravúrja, hogy puszta létezésével támasztja alá saját állításait. A társadalomtudománnyal ösztöndíjas doktoranduszként foglalkozó Bakó Beát a cikk tanúsága szerint senki sem tanította meg a reprezentatív mintavétel fontosságára, az anekdotikus bizonyítékokkal dobálózás helyett a szisztematikus adatgyűjtésre, a helyes érvelésre, de még az olyan alapvető dolgokra sem, amilyen a higgadt elemzés, az arányérzék vagy hogy a minőséget ne csak másoktól várja el az ember, hanem saját magától is.

Valóban ideje bevezetni a minőségi követelményeket a doktori képzésben. Kezdve mondjuk azzal, hogy hiszti helyett alaposan kidolgozott, jól megírt, minőségi elégedetlenkedést, színvonalas lázadást várjanak a hallgatóktól.

8 komment

Címkék: felsőoktatás megmondás

A bejegyzés trackback címe:

https://hartland.blog.hu/api/trackback/id/tr278287388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.01.21. 16:13:21

LOL

1. társadalomtudós létedre lehetnél annyira tájékozott, hogy tudd, bizonyos területeken rohadt nehéz hard evidence-t produkálni a szisztematikus elnyomás, visszaélés, alacsony színvonal, igazságtalanságok stb. igazolására így főleg vitaindítónak maradnak az amit olvashattál

2. szerinted nem lehet hogy van alapja? elég sok doktorandusz elég régóta panaszkodik, persze mind teljesen alaptalan, én is láttam ezt-azt pedig nem voltam doktorandusz, ehhez jönnek az általam ismert doktoranduszok beszámolói.

3.m követeltem az irodalomoktatás átfogó reformját azon az alapon, hogy a középiskolai magyartanáraim 75%-ával nem voltam elégedett, "

mint érintett, teljes joggal lehet kritizálni, persze egy határt nem túllépve. az ő életüket keseríti meg, az ő karrierjüket törheti ketté, ja, azoknak akik...na itt inkább nem folytatom, hogy ne kezdj hőbörögni

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2016.01.21. 18:47:54

@WiteNoir: Hogy oda ne legyek a megtiszteltetéstől. Hát nem, nem vagyok semmiféle "tudós". Ha netán ismerjük egymást, akkor felejtsd el, és foglalkozz a véleménnyel és az érvekkel, ne azzal, hogy kitől kaptad.

1. Hard evidence? Nem tudom, neked mi a "hard", de amit a Mandiner szerzője írt, az nemhogy nem "hard", hanem "evidnce"-nek is alig nevezhető. Egyéni sztorik és benyomások alapján történő általánosít, és még nagyon könnyen lehet, hogy igazságtalanul is. Írta volna meg, hogy személy szerint el van keseredve. Vagy keresett volna bizonyítékot. Pl. ott van az mtmt, nézze ki belőle, hogy a jogász akadémikusoknak és nem akadémikusoknak hogy viszonyul egymáshoz a munkássága. Sztorijai mindenkinek vannak, benyomásai mindenkinek vannak. De azok az igazságnak csak egy szelete, és ezzel egy okos embernek illene tisztában lenni, és a szeletet nem egészként bemutatni. Amikor egy nagy olvasottságú, közismert blog feltehetően fizetést kapó szerzője ír arról, hogy több minőséget, akkor elvárnám, hogy ő is adjon minőséget. Ő nem egy hülye kommentelő, akire legyintenek, hanem egy komolyan vett szerző egy komolyan vett internetes médiafelületen, és hiszti helyett biztos, hogy képes lenne jobbra. "Minőségi elégedetlenkedést, színvonalas lázadást!"

2. Fogalmam sincs, hogy van-e alapja. Szerinted láttam én doktori iskolát belülről? :) Tegyük fel, hogy igen. Jó, de akkor hányat? És hányat kéne látnom, hogy ítéletet alkossak "a magyar doktori képzésről", akár csak egyetlen területen? És mi van, ha már egy iskolán belül is vegyes a kép?

3. Ezt a pontodat nem értem. Persze, kritizálhattam volna a magyartanáraimat. Konkrétan őket, de NEM a teljes irodalomoktatást. Ebben mi nem világos? (Egyébként ráadásul utólag azt mondom, semmi baj nem volt azokkal a magyartanárokkal, nagyon rendesen elvégezték a munkájukat, szépen felkészítettek minket az érettségire, vagyis lám, évek távolából a vélemény is árnyalódhat. Az, hogy nem tetszett az irodalomhoz való viszonyuk, szerintem túlelemezték és túllelkendezték a műveket, az én problémám és nem az övék.)

Silcon 2016.01.26. 22:38:12

Akio Morita megfigyelése szerint az állami pénzből élő kutatóintézetek kimenetén tudományos fokozatok jönnek ki, nem új technológiák :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2016.01.26. 23:56:06

@Silcon: Hát még milyen igaz ez a társadalomtudományra! Hogy a bölcsésztechnológiák gyalázatos hiányát ne is említsük. :)

Sapika 2016.01.30. 00:20:27

@Silcon: Te biztos tudod, kitől származik ez a kb. 80 éves bonmot:
- Mire jó a számelmélet?
- Lehet belőle doktorálni.
Aztán teltek s múltak az évek, és a számelmélet alkalmazott tudomány lett, mint a titkosítás egyik alappillére ...

Silcon 2016.01.31. 12:54:30

@Sapika: ezt nem ismertem, de ha már számelmélet és titkosítás, akkor G. H. Hardy: "Az igazi matematikának nincs köze a háborúhoz."

Silcon 2016.02.05. 00:18:00

@Holger Hartland: friss, meleg: x egyetem erősen javasolja a tanárainak, hogy pár éven belül gyűjtsenek be felsőfokú nyelvvizsgát, lehetőleg szakmai fejezettel megtoldva, ha hosszútávon az oktatásban képzelik el a jövőjüket. Miután szolid a felhozatal hazai csemetékből, a túlélés érdekében külföldi diákokkal kell feltölteni a létszámot.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2016.02.05. 07:28:03

@Silcon: Y egyetem Z kara már évek óta ebből él. :)
süti beállítások módosítása