Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Hartland

Je suis Ugocsa, qui non coronat.

Százhúsz ország közül GDP-ben a 34., optimizmusban és közérzetben a 117. Lakói az EU-ban a legszkeptikusabbak a rendszerváltással kapcsolatban. Melyik lehet ez a kemény ország?

"A baromi abszurd helyzetre az abszurd baromkodás pont megfelelő válasz." (H. Hartland)

"I hate conservatives, but I really fucking hate liberals." (Matt Stone, South Park Republican)

Friss topikok

Linkblog

A szörny

2012.07.02. 00:48 Holger Hartland

Aznap este hazafelé bementem a könyváruházba, hogy keressek valamit a gyereknek. Mindenütt a silányságot láttam: giccsesen, idétlenül megrajzolt mesekönyveket bugyuta versikékkel, ócska kivitelezésben. Persze ott voltak a Vidám mesék Szutyejevtől, szépen, kemény fedéllel és kötve, de fölösleges lett volna megvennem egy új példányt, mikor teljesen jó állapotban megvolt még a régi.

Ahogy pásztáztam a polcon a kínálatot, egy kis, vékony könyvgerincen érdekes cím állította meg a tekintetemet: Őszinte gyermekversek. Mi az ördög lehet? Kivettem a könyvecskét a többi közül, és megforgattam a kezemben. A borítóján szerző nem szerepelt, csak a cím. Alatta gyerekrajz, ákombákom felirattal. Így nézett ki:


 

Azonnal éreztem, hogy ezt a könyvet meg kell vennem. Nem a gyereknek - olyan volt, mintha nekem tette volna oda valaki. Nem tudom, miért, de úgy éreztem, mintha nekem üzenne valaki ezen a könyvön keresztül. Tudtam, persze, hogy ez bolondság. Gyerekkoromban nem is rajzoltam szörnyeket - csatákat rajzoltam, ahol pálcikaemberek hadseregei kaszabolták és lőtték halomra egymást -, mégis, a borítót nézve nem tudtam szabadulni az érzéstől, hogy ebben a könyvben valami fontos üzenet lehet. Lehet, hogy őrültség - de ki tudja? Talán az lenne az őrültség, ha merő konvencionalizmusból és gyávaságból otthagynám.

Elindultam a pénztár felé. Idegesen szorítottam a könyvet, ahogy józan eszem tiltakozott a döntés ellen. Végül két polc között, egy kis folyosó közepén megálltam, és találomra felütöttem:

Jancsi meséje

apukám szerint a zsidók tehetnek mindenről
és biztos csak a zsidók miatt ver meg, különben jó ember
ezt anya mondta, mikor elbújtunk előle a fáskamrában

apukám azt is mondta, hogy a zsidók büdösek
de a Julcsi zsidó, és engedte, hogy megszagoljam a pináját
és nem is volt büdös, csak egy kicsit

meséltem a Julcsinak, hogy apukám sokat szokott inni
egyszer leküldött a boltba, hogy hozzak neki egy kiló holokausztot
de a boltos néni megsimogatta a fejemet és hazaküldött

Julcsi kérdezte, mit mondtam apukámnak, mikor hazaértem
azt mondtam, nem vettem holokausztot, mert nem volt
Julcsi erre pofonvágott és elszaladt

apukám azt mondta, ne törődjek a kis zsidó ribanccal
akkor még nem tudtam, hogy ez a szó mit jelent
de apukám azt is mondta, hogy majd ő elintézi

láttam is azután a Julcsi apukájával
igazgató bácsi a gyárban, ahol apa dolgozik
apa mosolyogva beszélt, néztem, hogy milyen kedves az arca

Remegő kézzel csuktam be a könyvet. Gyorsan feltettem a mellettem álló polcra, de közben ügyetlenül levertem onnan egy másikat. Lehajoltam érte: valami bestseller volt. Különös, de ma is emlékszem a borítójára: egy lendületes vonalakkal megrajzolt, napszemüveges, vékony, fiatal nő állt a tengerparton, szőke haja lobogott a szélben. Visszatettem a bestsellert is a polcra, egyenesen rátoltam a kis könyvecskére, hogy az utóbbit egészen ütközésig nyomtam be vele a polc mélyébe. A bestseller gerince kicsit kiemelkedett a többi közül, ahogy a gyerekversek hátulról kinyomták, de már nem lehetett beljebb tolni. Gyorsan körülnéztem, hogy nem látott-e valaki, majd mintha tolvaj lettem volna, égő arccal, földre sütött szemmel siettem ki az üzletből.

*

Jancsi apja végül halálra itta magát
anyukája idegösszeomlást kapott

Jancsi bekerült egy intézetbe
szájbabaszták, seggbekúrták, szétszopatták

szabadulása után a Nyugatinál
jól szituált férfiaknak árulta a testét

18 komment

Címkék: novella szabadvers

A bejegyzés trackback címe:

https://hartland.blog.hu/api/trackback/id/tr674623048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.07.03. 14:03:11

Azt tudja, hogy ez egy betegseg, amire a konyvaruhazak direkt rajatszanak?

A konyv boritoja es lapjai teljesen uresek. Ha egy atlagos vasarlo felveszi, nem ert semmit es visszateszi. Ha viszont az emlitett betegsegben szenvedo veszi fel, akkor mindenfelet kepzel a boritora es a lapokra. Ezeket altalaban olyan erdekesnek talalja, hogy meg is veszi a konyvet.

Maga nem vette meg. Mit mond ez magarol?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.03. 14:16:08

@Doomhammer: Ha én lettem volna, akkor ez azt mondaná rólam, hogy normális vagyok. De milyen alapon azonosít engem a történet narrátorával?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.07.03. 14:30:58

@Holger Hartland:
Nem egeszen, ez azt jelenti, hogy a tortenet narratora olyan dolgokrol kepzeleg, amelyet sulyosan betegnek tart.

Mit mond magarol, hogy olyan narratorokrol kepzeleg, akik sulyosan beteg dolgokrol kepzelegnek?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.03. 14:43:45

@Doomhammer: Mit mond? Esetleg azt, hogy ötletes, kreatív, az emberi természet sötét oldalát érdekesen láttató amatőr író vagyok, akinek a történeteit érdemes elolvasni?

Most jövök rá, milyen jó az észrevétele, az előző kommentemben a "normális"-t idézőjelbe kellett volna tennem, utalva rá, hogy ennek a szónak mennyiféle (és nem mindig pozitív) konnotációja lehet.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.07.03. 15:18:13

@Holger Hartland:
Igen, az egy lehetoseg, hogy maga alapvetoen nem olyan beteg, mint a narratora, hanem viszont tehetseges.

Aztan vannak egyeb lehetosegek is. Ezekbe most nem akarok belemenni.

Li Ven-pe 2012.07.03. 21:43:23

A narrátor csak olyan, mint a legtöbb ember:
vonzza a kíváncsiság, taszítja a megismerés.

tar_kebab 2012.07.04. 15:23:36

Végül mi lett abból az érzésből, hogy ebben a könyvben valamiféle üzenet lehet...?

És a gyerek milyen könyvet kapott? :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.04. 18:48:41

@tar_kebab: Én is csak annyit tudok, amennyit a narrátor elmondott. Kimenekült a boltból, a gyereknek nyilván maradt a Szutyejev-féle Vidám mesék. Ami egyébként nem is rossz. :)

tar_kebab 2012.07.05. 14:30:20

Tehát a narrátorról kiderült, hogy reagált.
Vajon az ,,ötletes, kreatív, az emberi természet sötét oldalát érdekesen láttató amatőr író,, miként döntött volna az adott szituációban? :)

A Vidám mesék valóban nem rossz. Szerethető. :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.05. 15:19:58

@tar_kebab: Az író ír. De miután befejezte, már nem. :) Legfeljebb egy következőt. A már befejezett írás pedig önállóan, az írótól függetlenül él tovább. Talán nem véletlen (bár ezt még én sem tudhatom), hogy a narrátor a szabadvers elolvasása után már nem az érzéseiről beszél, hanem arról, hogy mit tett, mit látott. (Visszatette a könyvet egy bestseller mögé, melynek emlékszik a borítójára, kisietett a könyváruházból.)

tar_kebab 2012.07.06. 00:23:28

@Holger Hartland: Hát pedig az érzések olykor kifejezőbbek, mint a tettek.

Rendben. A befejezett írás után jöhet a következő. :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.08. 22:41:01

@tar_kebab: Olykor pedig szándékosan a tettek, és nem az érzések leírásával ábrázolunk. Mint ahogy első nicken olykor kifejezőbb kommentelni, mint másodikon, de néha szándékosan az utóbbit használják a kommentelők. :)

tar_kebab 2012.07.10. 10:35:54

Meglehet.
Viszont léteznek olyan kommentelők is, akik minden szándéktól mentesen feledékenyek, s örülnek hogy egyáltalán valamilyen nicket használni tudnak. :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.10. 12:09:47

@tar_kebab: Aha.

"tar_kebab 0 bejegyzést írt és 10 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
2010.04.22. óta tag."

Bő két év alatt tízből kommentből négy itt, hat a mandineren, és magázódik. Nem, nem akarom tudni, hogy maga kinek a másodnickje. :) Minden nick egy új élet. Üdvözlöm az olvasótáborban! :)

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.07.16. 20:09:37

Az egyik legjobb írás, amit valaha olvastam.

ha megtörtént, azért, ha kitalált, azért.:)

megtörtént?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.16. 21:53:14

@Schwerer Gustav: Köszönöm. A történet kitalált. A "novella" címkére kattintva előjön a többi is.
süti beállítások módosítása