Tegnap nem más írt nekem, mint Ballibber Balambér, a neves falleológus és véleményformáló értelmiségi:
Tisztelt Hartland!
Másfél évembe került, mire kihevertem a Thai Tamás és Káromkodó Károly által ellenem intézett karaktergyilkos támadást. Összesen hatféle gyógyszert szedek: májgyógyszert, szélgörcsoldót, potencianövelő szert, fejfájáscsillapítót, hajnövesztő szert és vitaminos pezsgőtablettát. Most összeszedtem magam, és írtam egy cikket a Gerő András kiváló cikke nyomán kialakult antiszemitizmus-vitához. Írásomban annyira merészen leplezem le a magyarországi óvodákban is tomboló kódolt antiszemitizmust, hogy még a Galamus-csoport sem meri közölni. (Olyan biztosan tudom, hogy nem merik, hogy el sem küldtem nekik.) Maga viszont, mivel másfél éve utánközölte azt a Mandinerről - egyébként nagyon helyesen! - töröltetett, abszurd tréfának álcázott posztot, azt hiszem, tartozik nekem annyival, hogy közli a mostani cikkemet is. Remélem és ajánlom, hogy maga is így gondolja.
Üdvözlettel,
Ballibber Balambér
falleológus, közíró
Ez egy nyitott és toleráns blog, és pereskedni vagy az egzisztenciámat kockáztatni sincs kapacitásom, így természetesen haladéktalanul közlöm Ballibber Balambér cikkét. Íme:
Óvodai antiszemitizmus
Írta: Ballibber Balambér
Pár hete zajlik a magyar szellemi életben a Gerő András által kezdeményezett Romsics-vita. Ehhez a vitához szeretnék néhány, eddig nem érintett aspektusból hozzászólni. Sajnos a helyzet még annál is rosszabb, mint amit Gerő András meggyőzően kimutatott: a kódolt, rejtett antiszemitizmus már nemcsak az akadémiai szférában, hanem a magyar óvodákban is felütötte fejét.
Az óvodás korosztály kultúrafogyasztásának fontos elemei a játékos gyermekversek. Az egyik népszerű gyermekvers Weöres Sándor Regélő című alkotása. Magyar óvodások tízezrei hallgatják ma is a vers megzenésített változatát. Az ártalmatlannak tetsző versikében azonban a felszín alatt kódolt antiszemita utalások mérgező szövedéke húzódik. Vizsgáljuk meg a verset részleteiben!
Három görbe legényke, róka rege róka
Tojást lopott ebédre, róka rege róka
Az első sornál máris okkal gyanakodhatunk. Miért "görbe" a három legényke? A költő adós marad ennek magyarázatával, így a befogadó közönségre hárítja ennek a jelzőnek a dekódolását. Ami persze nem is nehéz. A "görbe" szó asszociációs mezejét ugyanis egyebek mellett olyan tartalmak definiálják, mint "görbe orr", "görbe jellem", s ezek mintegy kulcsként nyitják meg a szemantikai teret az antiszemita interpretáció előtt. A közönség pontosan érti, hogy a "három görbe legényke" alatt a szerző valójában a zsidókat érti. Akikről már a következő sorban siet hozzátenni, hogy lopnak. Ezt a felütést egészíti ki az egész versen át ismétlődő refrén: "róka rege róka". Mint az köztudott, a magyar folklórban a róka ravasz, agyafúrt, vagyis az antiszemita sztereotípiák gyakori kliséivel megjelenített állat. Ráadásul vörös is, így karakterében impliciten manifesztálódik a zsidóságot a kommunizmussal összekapcsoló, immár évszázados előítélet. Hogy a refrénben kétszer is szerepel, az arra utal, hogy a "vörös" Tanácsköztársaság vezetői között sokan voltak zsidó származásúak. A "rege" szó közbeszúrása pedig ugyancsak előítéletes asszociációkat hív elő a közönségből: ez bizony a hírhedt antiszemita "Ergerberger"-nótát idézi meg, mintegy rímelve annak első sorára.
Lett belőle rántotta, róka rege róka
A kutya lerántotta, róka rege róka
Figyeljük meg, hogy a harmadik sorban nem a "görbe" legénykék sütik a rántottát: az mintegy magától "lett" - a fárasztó munkafolyamat kimarad az ábrázolásból. Ez úgy is értelmezhető, hogy a legénykék a sütés munkáját az általuk függésben tartott és kiszipolyozott, nekik magas kamatokkal tartozó adósaikkal végeztették. Ez persze nincs kimondva: az értelmezésben a költő ismét számít a közönség cinkosságára. "Szerencsére" az antiszemita közönség a negyedik sornál fellélegezhet: megjelenik egy kutya (a róka ellensége!), és "igazságot tesz". (Hogy milyen jelentősége van még annak, hogy a "pozitív" hős éppen kutya, arra még visszatérek.)
Egyik szidta gazdáját, róka rege róka
Másik meg a fajtáját, róka rege róka
Az ötödik sor azt implikálja, hogy a kutya önállótlan lény, akinek a cselekedeteiről tulajdonképpen a gazdája tehet, vagyis a kutya "genetikusan alattvaló" - s mindezt az egyik legénykével mondatja ki. Mindenki pontosan érti, hogy ez a közelmúltban egy nyilatkozata miatt megtámadott neves íróra utal. Ez a neves író tehát a versike szerint "görbe legényke" lenne - azt hiszem, az utalás nyilvánvaló ízléstelensége nem is igényel további kommentárt. A hatodik sorban azután előkerül a "fajtázás", az antiszemiták kedvelt szavajárása - persze nem az antiszemita kutya szájából, hanem a második legénykének tulajdonítva, ezzel mintegy a felelősséget áthárítva és igazolást adva (hiszen "a zsidók kezdték!") minden további magunk- és magukfajtázásra.
Harmadik az ükapját, róka rege róka
Hozzávágta kalapját, róka rege róka
A vers vége már egészen sötét szellemeket idéz. Az ükapa szidalmazása a származás viselkedést meghatározó erejéről szóló tévhiteket és előítéleteket mozgósítja (sunyi módon persze megint egy "görbe legénykének" tulajdonítva). Mivel az ükapját gyakorlatilag senki sem ismeri személyesen, az ükapa emlegetése csak akkor lehet indokolt, ha úgy gondoljuk, hogy a viselkedés mindenkinek "a vérében van". Az ükapa ráadásul a nagyszülőnek a nagyszülője, vagyis a versike a származás szerinti diszkriminációban a nürnbergi törvényeken is túltesz. Az utolsó sorra be is következik a logikus végkifejlet: a nyers fizikai agresszió.
Mi ez, ha nem burkolt antiszemita utalások összefüggő rendszere? Mi ez, ha nem az előítéletes gondolkodás nyelvi kódjainak sorozatos egymás után szövése és ezzel az előítélet legitimálása? Mi ez, ha nem antiszemitizmus?
A sors iróniája, hogy az óvodásoknak szánt antiszemita versikében éppen kutya szerepel. Nemrégiben sikerült ugyanis kimutatnunk a magyar kutyák antiszemitizmusát egy, a Nemzetközi Antiszemitizmuskutató Intézet megbízásából végzett felmérésben. A kutatásban ötszáz, a magyar ebtársadalmat nem, kor, lakóhely és fajta szerint reprezentáló kutya vett részt. A kutyák elé egy-egy kolbászt helyeztünk, melynek bőrébe késsel a "Le a zsidókkal!" feliratot karcoltuk. (Eredetileg egy hosszabb Nyirő- vagy Prohászka-idézetet szerettünk volna, de a magyar állam az antiszemitizmussal cinkosan összekacsintva nem támogatta a kutatást, a NAKI forrásaiból pedig csak rövid kolbászra tellett.) A kolbásztól mintegy fél méter távolságban elhelyeztünk egy nagy tányér sóskafőzeléket is, melynek tetejére csípős fűszerpaprikával az "Elhatárolódom az antiszemitizmustól" feliratot szórtuk ki.
Az eredmény döbbenetes volt: a magyar kutyák mohón befalták az antiszemita üzenetet hordozó kolbászt, viszont elutasították az antiszemitizmustól való elhatárolódást képviselő sóskafőzeléket! Képzelhetjük, hogy ha ilyenek a magyar kutyák, milyenek lehetnek a gazdáik. A vizsgálatot kollégáink elvégezték több más európai országban is, és az eredmények alapján sajnos elmondható, hogy Magyarország Európa szégyenpadjára került.
A legpozitívabb eredmény Svédországban született: a svéd kutyákat már átnevelték vegetáriánussá, így a kolbászt meg sem szagolták, a sóskafőzeléket azonban jóízűen elfogyasztották. A német kutyák mohón szagolgatták a kolbászt, amikor viszont meglátták rajta az antiszemita üzenetet, fegyelmezetten elhúzódtak tőle. Közben azért vonzotta őket a kolbászillat, így végül bűntudatosan a saját lábukat kezdték el marcangolni, majd miután a kérdezőbiztos közelebb tolta hozzájuk az elhatárolódó sóskafőzeléket, látható megkönnyebbültséggel estek neki. Az osztrák kutyák megették a kolbászt, ám utána visszaöklendezték a bőrét, melybe az antiszemita üzenet volt karcolva, és mancsukkal az osztrák-német határ felé lökték. A francia kutyák ugyancsak elfogyasztották az antiszemita kolbászt, utána viszont harciasan megugatták a kérdezőbiztost, jelezve, hogy ők valójában ellenállók, és a kolbászt kényszer hatására fogadták el.
A felmérésben részt vevő egykori kelet blokkbeli országokban is pozitívabb eredmények születtek, mint Magyarországon. A Szlovákiában vizsgált kutyák nem ettek sem a kolbászból, sem a sóskafőzelékből. Kiderült azonban, hogy nem sokkal előtte a Slovensko, do toho! bloggere, Csehszlovák Kém kutatásában vettek részt, melynek során tekintélyes mennyiséget fogyasztottak a "Vessünk véget a nacionalista magyar történelemszemlélet súlyos torzításainak, és nyomjuk le a magyar kutyák torkán Szlovenszkó igazi történelmét!"-feliratú kolbászokból. Az ösztövér, csontsovány moldáv kutyák ugyanakkor mind a kolbászt, mind a főzeléket hálás tekintettel fogadták el. Ez, bár ambivalenciára utal, még mindig örvendetesebb eredmény, mint amit Magyarországon kaptunk, s feltehetőleg a More Democracy Foundation "Raising democratic social awareness in Moldavia" című projektjének hatása. (Részletesebben lásd: Ballibber B. (2012): Training the Moldavian dogs to be more tolerant: Signs of hope do not mean there is no need for more funding. Proceedings of the More Democracy for Eastern European Dogs Conference, Malibu Beach, California, pp. 312-313.)
Tudjuk tehát, hogy a magyar kutyák antiszemiták - így a gazdáik is azok. Mivel nincs okunk, hogy ilyen szempontból különbséget feltételezzünk a kutyatulajdonosok és a kutyát nem tartók között, kimondhatjuk, hogy az egész magyar társadalom antiszemita. Ez a társadalmi betegség fertőzi Weöres Sándor gondolkodását is, így érthető, hogyan kerülnek antiszemita utalások mintegy a betegség kórokozóiként az általa írt gyermekversikébe. A vers pedig a gyermekek gondolkodását alakítva újratermeli az antiszemita társadalmi légkört, s ezzel a kör bezárul.
A végére még marad egy, a hazai történész szakma számára talán fájdalmas, de logikus következtetés, melyet le kell vonnunk akkor is, ha morális pánik tör ki miatta. E következtetés pedig az, hogy ha a magyar társadalom antiszemita, akkor - mivel Romsics Ignác is a magyar társadalom tagja - sajnos ki kell mondanunk, hogy Romsics Ignác is antiszemita. Függetlenül attól, hogy mit írt. Ideje volna végre szembenézni a tényekkel.
Óvodai antiszemitizmus
2012.07.19. 11:02 Holger Hartland
67 komment · 2 trackback
Címkék: humor botrány paródia
A bejegyzés trackback címe:
https://hartland.blog.hu/api/trackback/id/tr304665852
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Minek nevezzelek? – Orbán Viktor ezer neve A-tól Z-ig összegyűjtve 2012.07.19. 19:26:09
Az Alcsúti Krisztustól a Zsugorított fideszjézusig. És te hogy nevezed Magyarország miniszterelnökét az internetes fórumokon? Összegyűjtöttem a közösségi portálokon, fórumokon, kommentlistákon előforduló 100 leggyakoribb ragadványnevet, amelyet Orbán V...
Trackback: A házi nácipálinka receptje 2012.07.19. 16:06:59
Egyszerű, olcsó, az alapanyagok minden nemzetállam háztartásában megtalálhatók. A recept a boldog békeidőkből származik, egyenesen a dédi vaníliaillatú konyhájából, ám kis találékonysággal ma is használható. Nem kell hozzá más, mint egy csipetnyi kilát...
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.19. 11:30:18
Jé, most látom, hogy a cikkben emlegetett neves író épp 80 éves. Nem tartottam számon a születésnapját - vajon Ballibber Balambér igen? Mik vannak.
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.07.19. 12:28:58
@Holger Hartland:
:-D
Jó beszél Balambér, bár nem sok újat mond.
Mindig is nyilvánvaló volt, hogy Weöres antiszemitarasszistaszexistamegmindenlóf*szeccerre. Ezért is nem kapott nóbeldíjat (se).
Aki ilyeneket irkált (és masszívan dohány(o)zott és ivott), az mit keres a NATban?
Weöres Sándor:
HARMINC BAGATELL (részlet)
CIGÁNY
Éc
péc
kapuléc,
Csimpilimpi hova mész?
Pockot viszek a vásárra,
egy peták az ára.
Besuttyantam a sátorba,
állt feltűrve Bábos Dorka,
benn a pocok táncot ropott,
Bábos Dorka sivalkodott,
árus-polc mögé bebújt,
mézes huszár legurult,
uccu neki fuss!
***
Weöres Sándor:
A ZEMPLÉNI ZSIDÓLÁNY
Módos vagyok én,
csinos vagyok én,
esztendőre vagy kettőre
férjhez megyek én.
Faterom nagy úr,
lova, szekere,
övé híres Gömör, Sáros
Zemplén vármegye.
Három vármegyében
rongyot szedni jár.
Van-e toll? Van-e bőr?
Utcán kiabál.
Uram kapja Zemplént,
ez a hozomány.
Apám marad Gömörben és
Sárosban király.
magyarido.blog.hu/2010/09/22/befogadas_a_vagy_tul_a_tolerancian
ü
bbjnick
:-D
Jó beszél Balambér, bár nem sok újat mond.
Mindig is nyilvánvaló volt, hogy Weöres antiszemitarasszistaszexistamegmindenlóf*szeccerre. Ezért is nem kapott nóbeldíjat (se).
Aki ilyeneket irkált (és masszívan dohány(o)zott és ivott), az mit keres a NATban?
Weöres Sándor:
HARMINC BAGATELL (részlet)
CIGÁNY
Éc
péc
kapuléc,
Csimpilimpi hova mész?
Pockot viszek a vásárra,
egy peták az ára.
Besuttyantam a sátorba,
állt feltűrve Bábos Dorka,
benn a pocok táncot ropott,
Bábos Dorka sivalkodott,
árus-polc mögé bebújt,
mézes huszár legurult,
uccu neki fuss!
***
Weöres Sándor:
A ZEMPLÉNI ZSIDÓLÁNY
Módos vagyok én,
csinos vagyok én,
esztendőre vagy kettőre
férjhez megyek én.
Faterom nagy úr,
lova, szekere,
övé híres Gömör, Sáros
Zemplén vármegye.
Három vármegyében
rongyot szedni jár.
Van-e toll? Van-e bőr?
Utcán kiabál.
Uram kapja Zemplént,
ez a hozomány.
Apám marad Gömörben és
Sárosban király.
magyarido.blog.hu/2010/09/22/befogadas_a_vagy_tul_a_tolerancian
ü
bbjnick
Démonmac1 2012.07.19. 12:32:12
Weöres Sándor nem antiszemita nyugodtak lehettek :)
Családi haver volt - ennek ismeretében teljeséggel kizárt:DD
Családi haver volt - ennek ismeretében teljeséggel kizárt:DD
teljesen idióta agresszívan eszement troll 2012.07.19. 12:37:24
Borzasztó sokat fingok mostanában.
Mészáros Laci 2012.07.19. 12:42:26
Weöres népi antiszemitizmusánál mérgezőbb a népi szexizmus. Óvodásokat talán nem, de kisiskolásokat már fertőznek:
- Hej halászok halászok, mit fogott a hálótok?
- Nem fogott az egyebet, veresszárnyú keszeget.
Eddig az ismert népdal akár kesergő is lehetne, a keszeg nem számít különösen értékes halnak, ám a folytatás több, mint meghökkentő:
- És a keszeg mit eszik, ha a partra kiteszik?
- Nem eszik az egyebet, petrezselyemgyökeret.
A gyermeki ártatlansággal énekelt egyszerű dallam eltereli a figyelmet, így épül be a tudatalattiba a koitusz nyílt, szemérmetlen ábrázolása. A Médiahatóság Szemfüles Annamáriája legalább (18)-as karikát adhatna ennek a dalnak, amely műfajában távolról sincs egyedül.
Maradok tisztelettel,
mint fent
- Hej halászok halászok, mit fogott a hálótok?
- Nem fogott az egyebet, veresszárnyú keszeget.
Eddig az ismert népdal akár kesergő is lehetne, a keszeg nem számít különösen értékes halnak, ám a folytatás több, mint meghökkentő:
- És a keszeg mit eszik, ha a partra kiteszik?
- Nem eszik az egyebet, petrezselyemgyökeret.
A gyermeki ártatlansággal énekelt egyszerű dallam eltereli a figyelmet, így épül be a tudatalattiba a koitusz nyílt, szemérmetlen ábrázolása. A Médiahatóság Szemfüles Annamáriája legalább (18)-as karikát adhatna ennek a dalnak, amely műfajában távolról sincs egyedül.
Maradok tisztelettel,
mint fent
ivor 2012.07.19. 12:54:56
Na és ARANY JÁNOS " Kopasz-szájú Szűcs György bátya" története, Talán nem cigány bűnözésről szól?
Olvassátok el, aztán zsidózzatok. Mert hogy a magyar ilyen, akár író, akár paraszt.
Olvassátok el, aztán zsidózzatok. Mert hogy a magyar ilyen, akár író, akár paraszt.
Reggie 2012.07.19. 12:56:04
Ket muvesz a buliban beszelget:
- Te, beleszarjak a zongoraba?
- A, ugysem ertenek.
- Te, beleszarjak a zongoraba?
- A, ugysem ertenek.
Archenemy 2012.07.19. 12:59:15
többször is felnevettem, szal jó
az osztrák kutyák viselkedése zseniális
az osztrák kutyák viselkedése zseniális
Sárga Király 2012.07.19. 13:02:15
Ha már ennél a tanulságos témánál tartunk:
www.powerlineblog.com/archives/2012/06/kindergarten-graduation-in-gaza.php
www.powerlineblog.com/archives/2012/06/kindergarten-graduation-in-gaza.php
Anti Anyag (törölt) 2012.07.19. 13:09:56
Idáig jutott a világ, hogy már ilyen betegeket is komolyan vesznek. Ennek egyszerűen agyára ment a sok gyógyszer, de ha arról írna milyen energiákat közvetít felé a kenyérpirító, körberöhögnék.
Igy viszont legalább a liberálisoknak érdekes.
Valójában én ezért értem meg azt, hogy a másik oldalon is sok ilyen van.
El lehet képzelni, mi lenne itt, ha nem lennének antiszemiták, nem lenne antiszemitizmus. Ez talán miniszterelnök is lehetne.
Igy viszont legalább a liberálisoknak érdekes.
Valójában én ezért értem meg azt, hogy a másik oldalon is sok ilyen van.
El lehet képzelni, mi lenne itt, ha nem lennének antiszemiták, nem lenne antiszemitizmus. Ez talán miniszterelnök is lehetne.
szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2012.07.19. 13:28:25
@Holger Hartland:
Ballibber Balambér: "Nemrégiben sikerült ugyanis kimutatnunk a magyar kutyák antiszemitizmusát egy, a Nemzetközi Antiszemitizmuskutató Intézet megbízásából végzett felmérésben."
- überkongenialiertiertierten.
Ballibber Balambér: "Nemrégiben sikerült ugyanis kimutatnunk a magyar kutyák antiszemitizmusát egy, a Nemzetközi Antiszemitizmuskutató Intézet megbízásából végzett felmérésben."
- überkongenialiertiertierten.
VVA 2012.07.19. 13:40:19
Zseniális! Olyan jó, hogy néhol már szinte úgy tűnt, mintha Karinthy írta volna!(Neki van - többek között - egy hasonló stílusú Hacsek és sajó - paródiája.)
lilalalilalázik 2012.07.19. 13:40:53
Szerintem Gero ervei ennel joval erosebbek, ez egy gagyi csusztatas, egy "hahaha, de vicces, ujjal mutogatos" hazugsag. De azert hahaha, nevessunk egyutt Gero-n, elvegre Magyarorszagon se antiszemitizmus, se masfele irracionalis hazudozas meg gyulolkodas nincs :D :D hahaha.
Megyko · http://www.szinkronrendezo.blog.hu 2012.07.19. 13:43:06
ez az első elem ebben a gyerekes kötélhúzásban.
pistike: zolika antiszemita!
ferike: de zolika nem antiszemita!
zolika: én nem vagyok antiszemita!
40+ értelmiségiek képesek hetekig arról vitatkozni, hogy akkor valaki antiszemita, vagy nem. A gerő egy utolsó féreg, akinek egy kocsmában először ütnék ki a fogait, a Romsicsot védők piszkosukl debilek, hogy azt hiszik bárkit is érdekel, hogy ki mellé állnak, és hogyan. R.I. jól tette, hogy minél később kommentálta ezt az egész bolhacirkuszt, amit minden fél a lehető legszarabbul, leggyerekesebben kezelt. nevetséges. értelmes európai országban nem azon vitatkoznak, hogy ki antiszemita, meg ki nem (ami legalább annyira TÖKMINDEGY mint hogy ki zsidó, meg ki nem, meg ki cigány, meg ki fehér), hanem próbálnak produktív értelmiségi-szellemi légkört kialakítani. ehh
pistike: zolika antiszemita!
ferike: de zolika nem antiszemita!
zolika: én nem vagyok antiszemita!
40+ értelmiségiek képesek hetekig arról vitatkozni, hogy akkor valaki antiszemita, vagy nem. A gerő egy utolsó féreg, akinek egy kocsmában először ütnék ki a fogait, a Romsicsot védők piszkosukl debilek, hogy azt hiszik bárkit is érdekel, hogy ki mellé állnak, és hogyan. R.I. jól tette, hogy minél később kommentálta ezt az egész bolhacirkuszt, amit minden fél a lehető legszarabbul, leggyerekesebben kezelt. nevetséges. értelmes európai országban nem azon vitatkoznak, hogy ki antiszemita, meg ki nem (ami legalább annyira TÖKMINDEGY mint hogy ki zsidó, meg ki nem, meg ki cigány, meg ki fehér), hanem próbálnak produktív értelmiségi-szellemi légkört kialakítani. ehh
Megyko · http://www.szinkronrendezo.blog.hu 2012.07.19. 13:44:43
jaj lemaradt az elejéről:
Ez az első legalább fanyarul vicces elem ebben a kötélhúzásban.
Ez az első legalább fanyarul vicces elem ebben a kötélhúzásban.
MACISAJT 2012.07.19. 14:03:22
A vicc az hogy a valós élet rendre felülmúlja a szatírát...
Nézzük például mit írt Weöres Sándor a Nyitány a „Kétfejű fenevad"-hoz című szonettjében : „Reméljük, mai játékunk kitár / egy részt a múltból, amely a jelennel / összekoccan, mint két tele pohár. // Így volt s elmúlt, de éles figyelemmel / ha nézed: ez jelenünk foglalatja, / nem boldogabb a fia, mint az atyja."
És akkor nézzük meg, Aczél György "kultúrpápa" miért is tiltatta be ezt a „Kétfejű fenevad" c. darabot.
A legsúlyosabb kifogások valószínűleg a darab második részében szereplő jelenetek, az itt megfogalmazott gondolatok miatt támadtak. Ha igaz az, hogy a zsidó szót csak egy másik zsidó ember használhatja, mert ha nem-zsidó mondja ki, akkor az már „zsidózás", megbélyegzés, kirekesztés, antiszemitizmus, akkor A kétfejű fenevaddal szemben a legfőbb kifogás valójában az antiszemitizmus vádja lehetett. A darabban hamar kiderül, hogy a város török bírája, Hadzsi Ibrahim kádi valójában Avram Mandelli pozsonyi zsidó, és Lea lánya is az. Lea mondja apjáról: „Színleg Iszlám vallású, Mekkát-járt kádi - befelé buzgó Mózes hitű." Később, főként a második részben néhány szúrós, kritikai élű mondat is elhangzik. Lotharingiai Károly herceg mondja: „Isz Rothschildok, Mendelek, Reyesek pénzin háborúzunk, […], a kufár leviták s vérmes kohének fizetnek bennünk." Másutt Susánna „a pozsonyi uzsorás sidókról" beszél, és barátnőjét, Leát jócskán megcsípi, amikor így becézi: „Te kis bides sidó, te!" A nagy üzlet, a nagy seft, két zsidó bankház szövetsége a tizenharmadik jelenésben csillan föl, akkor, amikor megjelenik Salom Perger Monti bankár leánykérőben Ibrahim házában, s a Monti és a Mandelli bankházak frigyét ajánlja föl. A szövetség megköttetik, és mielőtt megérkeznek a városba a császári csapatok, az Ibrahimból Mandellivé visszaváltozott kádi Velencébe indulhat. Ez a jelenet azért is fontos, mert éppen Ibrahim lánya, a zsidó Lea szájából hangzanak el a kemény kritikai szavak, aki nem hajlandó apjával és kérőjével Itáliába menni: „Kifosztjátok a nemzeteket, azután egy-két polturát visszagurítani kegyesek vagytok!" És Lea eljut a fölismerésig: „Én nem vagyok sidó. Én nem kiválasztott - én utolsó vagyok. Minden lélekzetemmel, szívemnek minden veréseivel, én magyar vagyok." Az antiszemitizmus vádját leginkább az cáfolja, hogy ebben a háborús kavargásban a színmű - Ambrus diák mellett - két legrokonszenvesebb alakja Ibrahim kádi és leánya, Lea. A kádi megérti a fiatalokat, lánya pedig az öreg magyar urakat eteti a szegényházban. Annak a körülménynek pedig, hogy Weöres a drámában megemlíti a zsidók pénzszeretetét és a két zsidó bankház szövetségét, semmi köze az antiszemitizmushoz, legföljebb társadalmi-történeti kérdés.
Nézzük például mit írt Weöres Sándor a Nyitány a „Kétfejű fenevad"-hoz című szonettjében : „Reméljük, mai játékunk kitár / egy részt a múltból, amely a jelennel / összekoccan, mint két tele pohár. // Így volt s elmúlt, de éles figyelemmel / ha nézed: ez jelenünk foglalatja, / nem boldogabb a fia, mint az atyja."
És akkor nézzük meg, Aczél György "kultúrpápa" miért is tiltatta be ezt a „Kétfejű fenevad" c. darabot.
A legsúlyosabb kifogások valószínűleg a darab második részében szereplő jelenetek, az itt megfogalmazott gondolatok miatt támadtak. Ha igaz az, hogy a zsidó szót csak egy másik zsidó ember használhatja, mert ha nem-zsidó mondja ki, akkor az már „zsidózás", megbélyegzés, kirekesztés, antiszemitizmus, akkor A kétfejű fenevaddal szemben a legfőbb kifogás valójában az antiszemitizmus vádja lehetett. A darabban hamar kiderül, hogy a város török bírája, Hadzsi Ibrahim kádi valójában Avram Mandelli pozsonyi zsidó, és Lea lánya is az. Lea mondja apjáról: „Színleg Iszlám vallású, Mekkát-járt kádi - befelé buzgó Mózes hitű." Később, főként a második részben néhány szúrós, kritikai élű mondat is elhangzik. Lotharingiai Károly herceg mondja: „Isz Rothschildok, Mendelek, Reyesek pénzin háborúzunk, […], a kufár leviták s vérmes kohének fizetnek bennünk." Másutt Susánna „a pozsonyi uzsorás sidókról" beszél, és barátnőjét, Leát jócskán megcsípi, amikor így becézi: „Te kis bides sidó, te!" A nagy üzlet, a nagy seft, két zsidó bankház szövetsége a tizenharmadik jelenésben csillan föl, akkor, amikor megjelenik Salom Perger Monti bankár leánykérőben Ibrahim házában, s a Monti és a Mandelli bankházak frigyét ajánlja föl. A szövetség megköttetik, és mielőtt megérkeznek a városba a császári csapatok, az Ibrahimból Mandellivé visszaváltozott kádi Velencébe indulhat. Ez a jelenet azért is fontos, mert éppen Ibrahim lánya, a zsidó Lea szájából hangzanak el a kemény kritikai szavak, aki nem hajlandó apjával és kérőjével Itáliába menni: „Kifosztjátok a nemzeteket, azután egy-két polturát visszagurítani kegyesek vagytok!" És Lea eljut a fölismerésig: „Én nem vagyok sidó. Én nem kiválasztott - én utolsó vagyok. Minden lélekzetemmel, szívemnek minden veréseivel, én magyar vagyok." Az antiszemitizmus vádját leginkább az cáfolja, hogy ebben a háborús kavargásban a színmű - Ambrus diák mellett - két legrokonszenvesebb alakja Ibrahim kádi és leánya, Lea. A kádi megérti a fiatalokat, lánya pedig az öreg magyar urakat eteti a szegényházban. Annak a körülménynek pedig, hogy Weöres a drámában megemlíti a zsidók pénzszeretetét és a két zsidó bankház szövetségét, semmi köze az antiszemitizmushoz, legföljebb társadalmi-történeti kérdés.
bőrmók 2012.07.19. 14:08:52
jópofa
nyulaspista 2012.07.19. 14:09:05
EZ egy óriási írás
the Zen experience 2012.07.19. 14:10:07
fáááááááááááááááj! és ezt most mé kellett? nincs elég meleg, vagy nem dolgoztál még ma eleget????
halfi 2012.07.19. 14:21:28
Régi vesszőparipám, hogy a magyar néplélek mélyen antiszemita, amit jól példáz az is, hogy a népmesében a gonosz a VASORRÚ bába. Ami még annyi dekódolást sem igényel egy antiszemita óvodástól, mint egy Hegedűs Lóránd beszéd.
bgp 2012.07.19. 14:25:11
@Szalacsi_Dezső: Alva jár az Orbán,
tornyot visz az orrán,
trombitások ülnek benne
három szekér polyván,
hú! trombitások
három szekér polyván.
Fújják egyre többen,
polyva szerteröppen,
rémes álmot lát az Orbán
polyva-fellegekben,
hú! rémes álmot
polyva-fellegekben.
tornyot visz az orrán,
trombitások ülnek benne
három szekér polyván,
hú! trombitások
három szekér polyván.
Fújják egyre többen,
polyva szerteröppen,
rémes álmot lát az Orbán
polyva-fellegekben,
hú! rémes álmot
polyva-fellegekben.
talicskás munkásember 2012.07.19. 14:28:20
Ez tényleg jó poén!!
tewton 2012.07.19. 14:31:22
hahaha. ez korrekt. de vigyázzon, ha így folytatja, igazi tényező lesz, talán még a hírszerzővégé is meginvitálja.
bgp 2012.07.19. 14:40:28
@halfi: A vasorr más volt, nézz utána.
Rox 2012.07.19. 14:42:57
:-) A bejegyzést lájkolom és ezentúl hűséges olvasója leszek a blognak. :-)
Lavrentyij Pavlovics Berija (elhunyt) (törölt) 2012.07.19. 14:43:18
Előszöt mandarin, majd index. Ha így folytatja, akkor magáról fog írni az ADL, majd egy reggel arra ébred, hogy Zuroff kopogtat az ajtaján.
Behajtó70 2012.07.19. 14:44:33
"A közönség pontosan érti, hogy a "három görbe legényke" alatt a szerző valójában a zsidókat érti."
A közönség három görbe úton járó legénykére gondol!
Aki ez alatt mást ért, az beteg ember. Agyilag, lekileg egyránt.
Te/ti, akik itt antiszemitizmust kiáltotok, pont ti vagyokt a legnagyobb antiszemiták!
PFUJ!
A közönség három görbe úton járó legénykére gondol!
Aki ez alatt mást ért, az beteg ember. Agyilag, lekileg egyránt.
Te/ti, akik itt antiszemitizmust kiáltotok, pont ti vagyokt a legnagyobb antiszemiták!
PFUJ!
tengier1 2012.07.19. 15:05:48
@halfi: Te barom!!! A vas orrú bába a vas-oromzaton(orron) álló BABBA Mária szoborra utal, amit a keresztény hittérítők démonizáltak,miután nem kanonizált személy. Olvass te marha,utána ítj!
pelinkovac 2012.07.19. 15:12:58
Elolvasva a Gerő András által jegyzett cikket is, megint csak a következő kérdés merült fel bennem. A "zsidó" etnikumot vagy vallást takar?
A "neves" történész is előszeretettel mossa össze a kettőt. Kérem, valaki világosítson már fel, hogy a zsidóságot vallási csoportnak vagy etnikumnak kell e tekinteni, vagy olyan etnikumnak, amelynek zsidó a vallása. Ha a legutóbbi, akkor ezt hogyan is kellene értelmezni?
A "neves" történész is előszeretettel mossa össze a kettőt. Kérem, valaki világosítson már fel, hogy a zsidóságot vallási csoportnak vagy etnikumnak kell e tekinteni, vagy olyan etnikumnak, amelynek zsidó a vallása. Ha a legutóbbi, akkor ezt hogyan is kellene értelmezni?
Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.07.19. 15:14:40
A Vincent szerkesztősége nevében gratulálok a felgyógyulásodhoz. :)
Advanced Flight 2012.07.19. 15:16:36
A kutyatesztelésnél sírtam a röhögéstől XD
vegyesfehér 2012.07.19. 15:21:09
@Behajtó70: Hiányoztál irodalom óráról, mikor az iróniát tanították ?
champagneM 2012.07.19. 15:33:34
ez klassz volt:)
champagneM 2012.07.19. 15:35:19
Amúgy Gerőnek tulajdonképpen az a rejtett célja, hogy az a gyenge jellem, aki eddig nem volt antiszemita, az most átbillenjen és az legyen? Miután őt elolvasta
Plumper 2012.07.19. 16:12:05
@pelinkovac: íme a válasz:
a zsidóság nép, amelynek saját vallása van: a zsidó vallás, másik nevén. judaizmus.
a zsidóság tehát etnikum. akkor is zsidó származású valaki, ha nem tartja a vallást.
a zsidó vallásjog szerint az a zsidó, akinek legalább az anyja zsidó, vagy szabályos módon, vallási bíróság előtt betért a vallásba. aki felveszi a zsidó vallást, az a zsidó nép tagja is lesz egyben.
a zsidóság nép, amelynek saját vallása van: a zsidó vallás, másik nevén. judaizmus.
a zsidóság tehát etnikum. akkor is zsidó származású valaki, ha nem tartja a vallást.
a zsidó vallásjog szerint az a zsidó, akinek legalább az anyja zsidó, vagy szabályos módon, vallási bíróság előtt betért a vallásba. aki felveszi a zsidó vallást, az a zsidó nép tagja is lesz egyben.
gregibroki 2012.07.19. 16:15:30
@vegyesfehér: már iróniának számít az elemzés is? :)
Dr.Betépett felhasználó 2012.07.19. 16:22:00
@Behajtó70: szerintem két behajtás között óvasgassál kicsit.Mégilyet......ez a kis szösszenet bearanyozta a napom,erre ez a hajtogatós kommentelő belerondít az egészbe. Ja az antixemita meg én vagyok,naná.
Locassen 2012.07.19. 16:26:08
Ballibber úr leveléből sajnálatos módon hiányzik az utolsó rész, amelyben felvázolja, hogy milyen akciótervek mentén lehetne ezt a sajnálatos szellemi dögvészt kipusztítani a magyarok civilizálását végző intézményekből.
Úgy véljük, hogy a dolgot a gyökerénél kell megragadni. Először is mindazon gyerekeket, akik szülője valaha is tett, vagy eltűrt antiszemita megnyilvánulásokat, el kell különíteni ún. Sonderkindergartenekbe (SKG); otthoni szocializációjuk során ugyanis óhatatlanul megfertőződnek azokkal a gyalázatos eszmékkel, amiket kiirtani szándékozunk, és ha nem szegregálnánk el őket a még fertőzetlen populációtól, akkor a kártételüket nem tudná ellensúlyozni a nevelőmunka.
Az SKG-kben a pedagógiai munka másfajta hangsúlyokat kell kapjon, mint a rendes intézményekben. A közös, szoros felügyelet nélküli játékok helyét át kell vennie a speciálisan képzett csoportvezetők által irányított oktatásnak. Itt fontos a pozitív és a negatív visszacsatolás is, utóbbi esetben pedig nem lehetünk lágyszívűek, az élettani sajátosságoknak megfelelő fizikai ráhatást (pl. elektrosokk) is megengedettnek tartjuk. Olyan művek, mint a Grimm mesék, vagy a Hetvenhét magyar népmese, diszkomfort voltuk miatt szigorúan eltávolítandóak az intézményekből, helyettük a "Két apukám van" és a "Náci bácsi rossz bácsi" című orientációs opusokból célszerű felolvasást tartani. Az épület színvilágát a kék és a fehér szín kell, hogy meghatározza, a piros és a zöld szigorúan kerülendő, úgy a pöttyös labdák, mint a fák, bokrok, füvek tekintetében (értsd: ezeket el kell távolítani). A testedzések során olyan készségfejlesztő gyakorlatokat kell bevezetni mint pl. Hitler- és Horthy-bábuk babzsákkal dobálása. Középső és nagycsoportok számára ajánlott a bentlakásos oktatás előtérbe helyezése.
Mindezek alapján remélhető, hogy a mostani áldatlan állapotok helyett pár éven belül elindulnak a helyi társadalomban olyan öngerjesztő folyamatok, amelyek maguk vetik ki a lakosság gondookodásából az antiszemitizmus üszögét.
Úgy véljük, hogy a dolgot a gyökerénél kell megragadni. Először is mindazon gyerekeket, akik szülője valaha is tett, vagy eltűrt antiszemita megnyilvánulásokat, el kell különíteni ún. Sonderkindergartenekbe (SKG); otthoni szocializációjuk során ugyanis óhatatlanul megfertőződnek azokkal a gyalázatos eszmékkel, amiket kiirtani szándékozunk, és ha nem szegregálnánk el őket a még fertőzetlen populációtól, akkor a kártételüket nem tudná ellensúlyozni a nevelőmunka.
Az SKG-kben a pedagógiai munka másfajta hangsúlyokat kell kapjon, mint a rendes intézményekben. A közös, szoros felügyelet nélküli játékok helyét át kell vennie a speciálisan képzett csoportvezetők által irányított oktatásnak. Itt fontos a pozitív és a negatív visszacsatolás is, utóbbi esetben pedig nem lehetünk lágyszívűek, az élettani sajátosságoknak megfelelő fizikai ráhatást (pl. elektrosokk) is megengedettnek tartjuk. Olyan művek, mint a Grimm mesék, vagy a Hetvenhét magyar népmese, diszkomfort voltuk miatt szigorúan eltávolítandóak az intézményekből, helyettük a "Két apukám van" és a "Náci bácsi rossz bácsi" című orientációs opusokból célszerű felolvasást tartani. Az épület színvilágát a kék és a fehér szín kell, hogy meghatározza, a piros és a zöld szigorúan kerülendő, úgy a pöttyös labdák, mint a fák, bokrok, füvek tekintetében (értsd: ezeket el kell távolítani). A testedzések során olyan készségfejlesztő gyakorlatokat kell bevezetni mint pl. Hitler- és Horthy-bábuk babzsákkal dobálása. Középső és nagycsoportok számára ajánlott a bentlakásos oktatás előtérbe helyezése.
Mindezek alapján remélhető, hogy a mostani áldatlan állapotok helyett pár éven belül elindulnak a helyi társadalomban olyan öngerjesztő folyamatok, amelyek maguk vetik ki a lakosság gondookodásából az antiszemitizmus üszögét.
kirakó 2012.07.19. 16:37:03
Valaki Nagyon Részeg volt :)))
apd (törölt) 2012.07.19. 16:58:26
Kis kacsa fürdik fekete tóba
Anyjához készül Lengyel országba.
Síkos a talpa, magos a sarka
Fordulj ki fordulj szép arany alma.
Na hát ebben is elképesztő mélységekig megy az antiszemitizmus, mint ahogy a rendkívül komolyan és mélyen kvalifikált blogger is megtalált a fenti verrsben.
Fekete tóban. Süt, egyszerűen süt a feketék iránti gyűlölet! A névtelen szerző nyilvánvalóan a feketék vérében való fürdésre utal.
Eleve mi az hogy kiskacsa. Kacsa. A kacsának csőre van. Kinek van még csőre, egyes negatív diszkrimináló viccek szerint? Hát a zsidóknak. Orr=csőr. Őrült nácizmus süt a versből.
Aztán mennyünk tovább. Anyjához készül Lengyelországba. Na mi volt Lengyelországban? Hát Auswitz. A kiskacsa, akiről már kielemeztük hogy valójában egy zsidó, készül oda az anyjához, itt nyilvánvalóan - hangsúlyozom - nyilvánvalóan a kiskacsát szintén szállítják a haláltáborba.
Síkos a talpa. Hát a vértől! Mert feketék vérében áztak az utcák, és a kiskacsa is véres lett! Megtört, elgyötört kis teremtés, a náci birodalom újabb áldozata.
És a slussz poén, hát az utolsó sor. Aranyos alma! Egyes rossznyelvek szerint mije van sok a zsidóknák? Hát aranya kéremszépen! Aranya! Egyesek "zsidóaranynak" aposztrofálják. Itt van a kutya elásva. Tömve van pénzzel, de már "kifordult", azaz a nácik elvették tőle.
Irgalmatlan, hogy egyes versekben milyen mélységekig gyökeredzik az antiszemitizmus. Tudomásom szerint magának Szálasi Ferencnek is ezt a dalt énekelgette édesanyja, és ettől lett ilyen elmebeteg fajgyűlölő. Mert a gyerekversekből süt a nácizmus.
És igen, Magyarország az antiszemitizmus fellegvára. Végül is mert pár ballibi újságíró, meg külföldi EP képviselő, akik még meg se tudnák jelölni Magyarországot a térképen azt mondták hogy itt anitszemitizmus van. Na hát ha k mondják, akkor tényleg az van. De hát meg is értem, ilyen versek után.. Weöres te ócska náci! Szemét állat kiemelkedő magyar költő, fúúúj!
Anyjához készül Lengyel országba.
Síkos a talpa, magos a sarka
Fordulj ki fordulj szép arany alma.
Na hát ebben is elképesztő mélységekig megy az antiszemitizmus, mint ahogy a rendkívül komolyan és mélyen kvalifikált blogger is megtalált a fenti verrsben.
Fekete tóban. Süt, egyszerűen süt a feketék iránti gyűlölet! A névtelen szerző nyilvánvalóan a feketék vérében való fürdésre utal.
Eleve mi az hogy kiskacsa. Kacsa. A kacsának csőre van. Kinek van még csőre, egyes negatív diszkrimináló viccek szerint? Hát a zsidóknak. Orr=csőr. Őrült nácizmus süt a versből.
Aztán mennyünk tovább. Anyjához készül Lengyelországba. Na mi volt Lengyelországban? Hát Auswitz. A kiskacsa, akiről már kielemeztük hogy valójában egy zsidó, készül oda az anyjához, itt nyilvánvalóan - hangsúlyozom - nyilvánvalóan a kiskacsát szintén szállítják a haláltáborba.
Síkos a talpa. Hát a vértől! Mert feketék vérében áztak az utcák, és a kiskacsa is véres lett! Megtört, elgyötört kis teremtés, a náci birodalom újabb áldozata.
És a slussz poén, hát az utolsó sor. Aranyos alma! Egyes rossznyelvek szerint mije van sok a zsidóknák? Hát aranya kéremszépen! Aranya! Egyesek "zsidóaranynak" aposztrofálják. Itt van a kutya elásva. Tömve van pénzzel, de már "kifordult", azaz a nácik elvették tőle.
Irgalmatlan, hogy egyes versekben milyen mélységekig gyökeredzik az antiszemitizmus. Tudomásom szerint magának Szálasi Ferencnek is ezt a dalt énekelgette édesanyja, és ettől lett ilyen elmebeteg fajgyűlölő. Mert a gyerekversekből süt a nácizmus.
És igen, Magyarország az antiszemitizmus fellegvára. Végül is mert pár ballibi újságíró, meg külföldi EP képviselő, akik még meg se tudnák jelölni Magyarországot a térképen azt mondták hogy itt anitszemitizmus van. Na hát ha k mondják, akkor tényleg az van. De hát meg is értem, ilyen versek után.. Weöres te ócska náci! Szemét állat kiemelkedő magyar költő, fúúúj!
apd (törölt) 2012.07.19. 17:03:23
@apd: bocs, az elején a "mélyen kvalifikált blogger" részt nem akartam benne hagyni, csak benne maradt, úgyhogy vegyétek úgy hogy az nincs ott!
Martian (törölt) 2012.07.19. 17:10:40
Nincs az a paranoia, amit nem lehet felülmúlni...
Két német ősnemes beszélget a '30-as években:
- ...és képzeld, a családfámat egészen Ádámig sikerült visszavezetni!
- Az baj, mert Ádám zsidó volt!
Két német ősnemes beszélget a '30-as években:
- ...és képzeld, a családfámat egészen Ádámig sikerült visszavezetni!
- Az baj, mert Ádám zsidó volt!
Mensikov 2012.07.19. 17:19:26
Az óvodákban tán így is be lehetne fejezni a mesét: És akkor a bergengóciai királyfi szájon csókolta az óperenciás tentgeren túli királyfit és boldogan éltek, míg meg nem haltak.
Da Real Knee Grow 2012.07.19. 17:21:26
ÁÁÁÁÁSÍÍÍÍÍÍT
ez túl hosszú írás.
kérek egy 10 soros összefoglalót.
vagy nem kérek.
you decide!
ez túl hosszú írás.
kérek egy 10 soros összefoglalót.
vagy nem kérek.
you decide!
Mille38 2012.07.19. 17:37:29
@tengier1: Hm. Érdekes. Nekem eddig meggyőződésem volt, hogy a vasorrú bába fiatal korában kurtizán volt, akinek büntetésül levágták az orrát és ezt takarta el egy fémlap, öregkorára meg - az előzmények miatt némiképp érthetően - egy megkeseredett vénasszony lett, aki ezért gonoszkodott. De hogy ezt honnan szedtem, már fogalmam sincs... Talán Ráth-Végh Istvántól, esetleg, tőle olvastam sok kultúrtörténeti dolgot, ami persze lehet, hogy nem volt mindig igaz.
orgoványi erdőjáró 2012.07.19. 19:31:29
Nagyon jó poszt, jót derültem rajta :-))))
Lavrentyij Pavlovics Berija (elhunyt) (törölt) 2012.07.19. 20:38:59
@Locassen: "Az épület színvilágát a kék és a fehér szín kell, hogy meghatározza, a piros és a zöld szigorúan kerülendő, úgy a pöttyös labdák, mint a fák, bokrok, füvek tekintetében (értsd: ezeket el kell távolítani)."
Nem lesz jó, a nácik is használták a fehér színt.
Nem lesz jó, a nácik is használták a fehér színt.
agi02 2012.07.19. 20:59:12
Tök jól elviccelgetünk ezen, de megnézte valaki már az alábbi népi mondókát a mostani kiadású gyerekkönyvekben?
"Cini-cini muzsika, táncol a kis Zsuzsika,
jobbra dűl, balra dűl, cigánygyerek hegedül?"
Bizony bizony így nem találja meg csak a 60-as években kiadott kötetetben.
A politikai korrektség nevében szorgos kezek átírták "tücsökkoma hegedül"-re.
"Cini-cini muzsika, táncol a kis Zsuzsika,
jobbra dűl, balra dűl, cigánygyerek hegedül?"
Bizony bizony így nem találja meg csak a 60-as években kiadott kötetetben.
A politikai korrektség nevében szorgos kezek átírták "tücsökkoma hegedül"-re.
politicus · http://mandiner.blog.hu 2012.07.19. 21:22:58
Ha ez számít, ez a legjobb posztok egyike, amit valaha olvastam.
P.s.: "Szerintem jobb, mint annak idején politicus posztja."
mandiner.blog.hu/2012/07/18/elhurcolasomkor_itt_hagytam_egy_14232/fullcommentlist/1#c17343618
Mondjuk, ezt akkor sem úszod meg.
P.s.: "Szerintem jobb, mint annak idején politicus posztja."
mandiner.blog.hu/2012/07/18/elhurcolasomkor_itt_hagytam_egy_14232/fullcommentlist/1#c17343618
Mondjuk, ezt akkor sem úszod meg.
Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.19. 21:29:41
@lilalalilalázik: Ha legközelebb karikatúrát látsz egy újságban, feltétlenül tiltakozz a szerkesztőségnél, hogy a karikatúrán szereplő személyek a valóságban nem is úgy néznek ki, mint amilyennek megrajzolták őket.
@Kettes: A privacy és a szabadság barátjának lenni sosem volt betegség. Felgyógyulnom nem nekem kell.
@Kettes: A privacy és a szabadság barátjának lenni sosem volt betegség. Felgyógyulnom nem nekem kell.
Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.19. 21:44:15
@politicus: Köszönöm. :)
Egyébként meg de azt a posztot tényleg nem tartom olyan jónak. (És ennek semmi köze ahhoz, hogy mi lett a kommentsorából. A kommentsorának legfeljebb ahhoz van köze, hogy ezt nem ott mondtam.)
Egyébként meg de azt a posztot tényleg nem tartom olyan jónak. (És ennek semmi köze ahhoz, hogy mi lett a kommentsorából. A kommentsorának legfeljebb ahhoz van köze, hogy ezt nem ott mondtam.)
Lavrentyij Pavlovics Berija (elhunyt) (törölt) 2012.07.19. 21:47:42
@Holger Hartland: Szabadság az, hogy szabadon dönthet, hogy azt teszi, amit a szabadság gazdái mondanak Önnek.
Locassen 2012.07.19. 22:18:58
@Lavrentyij Pavlovics Berija: miniszter elvtárs, ön, mint a "fehérköpenyes gyilkosok" elleni kampány kiötlője bizonyára tudja, hogy egy gyakorló antiszemita erre azt vágja rá, hogy: "és most is használják"
Lavrentyij Pavlovics Berija (elhunyt) (törölt) 2012.07.20. 09:14:43
@Locassen: Igaza van elnök elvtárs, le a náci orvosokkal! Ezentúl kékben kell járniuk!
tattooman 2012.07.20. 12:03:53
a fenti írás az antiszemitizmusról igen kerek olvasmány. bár, a szidott népcsoportok szeretettel vették törvénybe a rasszizmus kifejezést, viselkedésük védelmére, a valóság az, hogy az emberek nem rasszisták, csupán éppen a viselkedésformát utasítják el félelemmel teli utálattal!
ide vágó karcolatom:
Új himnusz bevezetését tervezi a kormány, a jelenlegi és a jó ízlést sértő Kölcsey-himnusz helyett, amire már pályázatot is kiírt a kulturális tárca.
A döntést a következőkkel magyarázza a kormányszóvivő:
Az Istentől való áldás kérésnek a kizárólag magyarokra vonatkoztatása súlyosan sérti a nem magyar kissebséget.
Az isteni védőkar által támogatott harcmodor pedig egyenlőtlen és gyáva küzdelemre buzdít, ami ellenkezik a genfi egyezménnyel.
Továbbá a kormány faji összetételének anyagi biztonságát ugyancsak sérti és veszélyezteti a „magyart”, a „jóléttel”, és a „bőséggel” kifejezéseknek az egy mondatban történő alkalmazása.
Politikusaink borúlátóan tekintenek a „víg esztendő” magyarkodó vircsaftjára is.
A megbűnhődés sugallta dühödt népi önsajnálatot pedig nevetségesnek, egyben méltatlannak ítéli tárca.
mj
ide vágó karcolatom:
Új himnusz bevezetését tervezi a kormány, a jelenlegi és a jó ízlést sértő Kölcsey-himnusz helyett, amire már pályázatot is kiírt a kulturális tárca.
A döntést a következőkkel magyarázza a kormányszóvivő:
Az Istentől való áldás kérésnek a kizárólag magyarokra vonatkoztatása súlyosan sérti a nem magyar kissebséget.
Az isteni védőkar által támogatott harcmodor pedig egyenlőtlen és gyáva küzdelemre buzdít, ami ellenkezik a genfi egyezménnyel.
Továbbá a kormány faji összetételének anyagi biztonságát ugyancsak sérti és veszélyezteti a „magyart”, a „jóléttel”, és a „bőséggel” kifejezéseknek az egy mondatban történő alkalmazása.
Politikusaink borúlátóan tekintenek a „víg esztendő” magyarkodó vircsaftjára is.
A megbűnhődés sugallta dühödt népi önsajnálatot pedig nevetségesnek, egyben méltatlannak ítéli tárca.
mj
Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.07.20. 12:22:15
@Holger Hartland: És az emberi élet, a méltóság és a kegyelet barátjának lenni?
Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.20. 12:48:09
@Kettes: Egészséges dolog az is. Nem is az a baj, ha valaki az emberi élet, a méltóság és a kegyelet barátja, hanem ha a privacy és a szabadság ellensége.
Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.07.20. 13:55:48
@Holger Hartland: Nem. Az a baj, hogy ha valaki a privacy és az emberi méltóság közötti konfliktusban helytelenül dönt.
Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.07.20. 14:31:37
@Kettes: Nem kell, hogy konfliktus legyen köztük. Lehet a méltóság barátjának lenni privacy-sértés nélkül. Ha valaki a korábbi privacy-sértéseivel mégis konfliktushelyzetet hoz létre, az az ő hibája.
Fogadjunk, hogy nem mondtam neked újat. Te nem mondtál újat. Akkor ezt itt abba is hagyhatjuk.
Fogadjunk, hogy nem mondtam neked újat. Te nem mondtál újat. Akkor ezt itt abba is hagyhatjuk.